Baby 10 mdr vil ikke spise og taber sig

29. december 2016

Alder:
10 mdr.

Baby 10 mdr vil ikke spise og taber sig

Kære Helen.

Jeg skriver til dig da vi gennem længere tid har haft store problemer med at få vores søn til at spise.

For at gøre en meget meget lang historie kort så startede vi med at introducere skemad da han var 5 mdr. Det var fra starten ingen succes og vi rådførte os med vores sundhedsplejerske om anbefalede en pause opstart igen osv. Det gjorde vi så et par gange - uden held.

Vores sundhedsplejerske som har sagt gennem hele forløbet at det nok skulle komme og han nok bare ikke var så interesseret og brugte sine kræfter på noget andet (har været meget langt fremme motorisk). Tidligt stillede min kæreste spørgsmålstegn ved om der var nogle mundmotoriske udfordringer, det mente vores sundhedsplejerske ikke da han gerne tog legetøj osv i munden. Og så gik tiden med at afprøve BLW, tilbyde skemad 3 gange dgl, købe mad, hjemmelavet mad, mad i samme form, mad i forskellig form, mad i samme farve, mad i forskellig farve osv.

Få fødevarer smager han på hver gang, tygger og så ryger det ud, andre fødevarer er ind i mellem og nogle nægter han - har prøvet at veksle, kører samme mønster osv. Han har i hele forløbet nægtet at åbne munden for en ske og vi har lokket/snyd det i ham (gør vi ikke mere), når vi har gjort det har han med velbehag sunket det! Smothie/grød på pose er et hit.

Mad af tykkere konsistens har været en stor udfordring og vi besluttede derfor at opsøge en ergoterapeut for halvanden måned siden. Hun så et par videoer og fandt hurtigt ud af han ikke kan arbejde med maden bagerst i munden og derfor ryger det ud og han nok derfor forbinder mad med frustration da han aldrig blir mæt. Vi er i et forløb hos hende nu og det har gået langsomt med sikkert frem og han er begyndt at synke flere fødevarer og faktisk også tage noget mad på ske. Så det er vi selvfølgelig glade for og vi er så tilfredse med hende.

En del af det er jo også at mælkesulte ham så han finder ud af at det er mad der skal gøre ham mæt og ikke mælk. Han får flaske og har fået det siden han var 3 mdr. Får altuelt 180 ml kl 14 180 ...

Annonce

... ml kl 19 og 180 ml kl 24. Tilbydes mad 6 gange om dagen, 3 hovedmåltider, 2 mellemmåltider og natgrød - stadig meget meget begrænset hvad der ryger ned til alle måltider, men som sagt går det fremad. Sover 20-05 (vågner kort op til midnat, får flaske og sover videre), sover to lurer om dagen. Ca 9-11 og igen 14-16. Er meget aktiv, er glad, smilende og grinende, kærlig, græder meget sjældent. Er tillidsfuld, men har en naturlig skepsis overfor fremmede.

Har kravlet fra han var 7 mdr, rejst sig fra 8 mdr og "går" nu rundt med støtte fra hvad han nu lige finder. Er fin motorisk godt med også.

Nå men altså. Siden juleaften har han nægtet at spise, han vil gerne sutte på knækbrød med smør, men alt andet afviser han totalt! Også de helt sikre fødevarer som banan, pære og yoghurt. Han er mere pirlig. Sover som han plejer og er aktiv som han plejer. Jeg vejede ham igår aftes og han har siden jeg vejede ham sidst for en måned siden tabt 500gram. Så der ramlede min verden...!

Jeg har egentlig trøstet mig med vi er i et forløb og at det er gået fremad. At vi i den grad har et barn der trives og at der har været en naturlig forklaring på han ikke har ville spise. Men at han har tabt sig kan jeg næsten ikke holde ud. Han er en lang og stor dreng. 81 cm og vejer nu 11,1 kg (fødsel 53 cm, 4116g). Jeg er bare så umådelig bange for han lige pludselig ikke er i trivsel fordi vi sulter ham. Har ikke tilbudt ham mere mælk de sidste dage da vi jo virkelig arbejder hårdt på han skal spise. Men det skær i mit hjerte at vide han måske er sulten, men efter lang tids mælkesulten bare har fundet sig til rette i den tilstand.

Aner ikke hvad vi skal gøre! Ved godt børn i perioder ikke vil spise, men det har fyldt så meget i så mange måneder og når vi så rammer ind i sådan en periode er det bare svært!!!

Skal vi give ham mere mælk her mens han ikke vil spise eller hvad er det rette at gøre?

Vi har bestilt tid hos lægen for at få en tjek, men lige nu har jeg bare brug for et råd da jeg er så bange og frustreret.

Mange hilsner S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.